Sunday, November 29, 2009

ME N MY KERJAYA... (Bhg 1)



Salam Untuk Semua....

Selama saya menjinakkan diri dalam Teknologi Internet ni....
Kebanyakkan yang saya kenal..masing2 tak tahu ape itu Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran...
Bidang yang saya ambil sekarang...
Bidang yang akan menjamin kehidupan saya utk masa yang akan datang...InsyaAllah..
Boleh kata hampir 90%, tak tahu ape itu PPKP dalam Kementerian Kesihatan....
Adooyai...Sedih btol....tp tak pe..
Ramai yang tak tahu ape keje saya ek??
Bila saya kata saya keje under Kementerian Kesihatan Malaysia je...
Masing2 ingatkan saya ni MISI..tak pun DOKTER...
Sekarang rasa mcm ade something yang mendorong saya nak memperkenalkan PPKP dgn lebih dekat lagi...

Sebenarnya PPKP ni nama baru...dulu2 orang panggil MERINYU KESIHATAN..
pastu dah ditukar kepada INSPEKTOR KESIHATAN (IK)..
masa zaman IK ni..sebut je IK..semua org tahu...
tp setelah arus kemodenan yg dah bertambah2 ni...
nama IK tu pun di 'upgrade' kan lagi menjadi Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran @ PPKP...

Jd..sebelum saya amik keputusan nak amik course ni..
Saya mmg dah tahu ttg PPKP ni awal2 lagi..memandangkan mak saya pun orang kesihatan jugak...
Dulu..saya amik course Law kat UIA Gombak..tp tak sempat nak habis..dah brenti...mmg sayang la...
Tp Allah tu masih beri saya peluang nak baiki diri...dapat pulak tawaran SPA utk Course Environmental Health ni...
Alhamdullillah...

Camne nak Apply ek??

1. Memula korang kene isik BORANG SPA..dulu2 manual...skang ni dah ade internet...
2. Pastu tunggu pihak SPA panggil untuk ambik EXAM BERTULIS...
3. Kalau korang lulus exam tu..baru la panggilan untuk temuduga dibuat...
4. Masa temuduga tu memang la ada soklan2 tentang kesihatan..KONPOM ADA...
Jd korang prepair la sebaik mungkin....
5. Tunggu la keputusan temuduga tu..samaada lulus @ tak...
6. Kalau lulus..Alhamdullillah... tp kalau tak lulus...jgn putus asa..isi lagi...

Senang kalau dapat blaja under Government ni..
Mcm2 kemudahan kerajaan beri..elaun bulanan..asrama..buku..elaun baju..semuanya la...
Orang kata dapat DIPLOMA tu free2 je...
Janji ada usaha nak blaja n berjaya!!

Sekarang ni Alhamdullillah saya dah sem 6..
Tahun depan tunggu la posting nak keje plak...
Jd PPKP ni memang mencabar tp seronok kalau ada minat...
Semua orang tak tahu ape peranan dan macamana kerja kami PPKP ni...
So...nanti untuk bahagian 2 dan seterusnya..
Saya akan cerita pulak apa tugas saya sebagai seorang PPKP...
Jumpa Nanti ek...
Chaiyok2 NiNiE....

No comments:

Post a Comment