Friday, December 25, 2009

MAKAN SECARA SIHAT...

Salam...

Pagi ni NiNiE kemas2 bilik tidur...pastu saje je tengok-tengok balik nota2 sem lama... Tetibe jumpe sesuatu yang boleh membantu NiNiE nak turunkan berat badan...huhuhuhuh...
Teka la ape?? NiNie jumpe balik jadual pemakanan yang disediakan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia- MAKAN SECARA SIHAT... siap dengan kalorinye sekali....

Ni la die....




Jadi..setelah meneliti semua jenis makanan yang disediakan dalam jadual tu..terdapat la beberapa jenis makanan yang boleh kite makan dalam proses penurunan berat badan kite ni... Semua jenis makanan yang NiNie tulis kat bawah ni mengandungi kandungan kalori dibawah 100 KAL sahaja... so..pepandai la kite nak pilih dan makan....

LAUK PAUK
  • Singgang Ikan Tongkol (250gm) ~ 84 KAL
  • Ikan Haruan Kukus (200gm) ~ 97 KAL
  • Sambal Udang (40gm) ~ 70 KAL
  • Sambal Sotong (45gm) ~ 55 KAL
  • Telur Ayam Sebiji (53gm) ~ 71 KAL
BIJIRAN
  • Mee Sup satu mangkuk (560 gm) ~ 38 KAL
  • Roti Mil Penuh 1 keping (25gm) ~ 60 KAL
BUAH-BUAHAN
  • Tembikai 1 potong (130gm) ~ 20 KAL
  • Betik 1 potong (120gm) ~ 45 KAL
  • Pisang Emas 2 biji (100gm) ~ 76 KAL
  • Limau 1 biji (150gm) ~ 42 KAL
  • Jambu Batu 1/2 biji (120gm) ~ 55 KAL
  • Nenas sepotong (130gm) ~ 59 KAL
  • Belimbing sebiji (261gm) ~ 56 KAL
  • Jambu Air 2 Biji (105gm) ~ 17 KAL
  • Limau Manis sebiji (134gm) ~ 38 KAL
KUIH MUIH
  • Popia basah sekeping (50gm) ~ 95 KAL
  • Kuih Bakul sekeping (25gm) ~ 73 KAL
  • Putu Piring sekeping (32gm) ~ 75 KAL
  • Wajik sekeping (23gm) ~ 65 KAL
  • Kuih Apam sekeping (27gm) ~ 52 KAL
  • Kuih Keria sekeping (38gm) ~ 90 KAL
HASIL TENUSU
  • Susu Tepung Skim 1 sudu makan (7gm) ~ 26 KAL
  • Susu Tepung Tanpa Lemak 1 sudu makan (7gm) ~ 25 KAL
  • Yogurt Rendah Lemak Secawan (150gm) ~ 90 KAL
  • Keju Cheddar sekeping (18gm) ~ 58 KAL
  • Susu Tepung Penuh Krim Secawan ~ 33 KAL
SEMUA JENIS SAYURAN DAN ULAMAN
  • Adalah dibawah 75 KAL
  • Boleh dimakan dan diamalkan untuk kesihatan
Jadik..ape2 yang tak tertulis tu maksudnye lebih la dari 100 KAL...huhuhu.. terutamanya pelbagai jenis nasi, laksa dan spegetti..pergh..sampai 3~5 ratus kalorinye...
InsyaAllah..dengan adenye jadual pemakanan ni, senang la NiNIe nak refer makanan seharian NiNIE nanti bergantung kepada jumlah kalori yang diperlukan dalam badan NiNIe sehari....
Okey gurls.... Bubye... see ya...

2 comments:

  1. Betik 1 potong jek? kite makan sebijik how? camni kena makan kulit betik jelaaa..uuwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...........

    ReplyDelete
  2. huhuhu..tu la pasal..bile Ninie dah jumpe jadual tu baru tahu bape byk yg sepatut nye kite makan..sama je cam ninie..amik sampai bebijik2...huhuhu janji buah...tp takpe la wak...selagi tak sampai 750 kal dalam sehari takpe....

    ReplyDelete